Didaktik – vad, hur och varför

Läste på Skolverkets hemsida om didaktik: Didaktik – vad, hur och varför:

Vilka faktorer påverkar undervisningen och barns och ungdomars lärande? Didaktik handlar om analysen och förståelsen av dessa faktorer. Ordet didaktik har ett grekiskt ursprung och betyder ”undervisa”, ”lära”, ”att tillägna sig” osv. Det är ett relativt ungt forskningsfält i Sverige och behandlar undervisningens och inlärningens teori och praktiska överväganden.

Teorierna är redskap för reflektion över och kritisk granskning av undervisning/lärande och hjälper läraren att strukturera och tolka undervisning och skolverksamhet. Teorierna har alltså en handledande funktion.  Praktik beskrivs oftast som ”handlandet” dvs. ”görandet”. Teoretisk kunskap kan inte avskiljas från handlingskompetenser och tvärtom.

Även om förskole- och skolrelaterad forskning kommer att stå i fokus är det viktigt att påpeka att didaktik inte handlar bara om skolans undervisning och inlärning utan också om lärandeprocesser och mål som gäller i exempelvis högskoleväsendet, bildningsförbund, bilskolor eller studiecirklar.

Bild

Ovanstående länk till Skolverkets sida om didaktik fungerar inte längre 2021. Nu kan man däremot hitta detta på Skolverkets sida om man söker på didaktik:

När man söker på didaktik på Skolverkets hemsida får man 90 träffar per 18 aug 2021. Den senaste är ”Skolans betydelse för subjetifiering riskerar att glömmas bort” av Katarina Blennow per den 24 juni 2021. Artikeln tar upp Gert Biesta (2020) ”Risking Ourselves in Education: Qualification, Socialization, and Subjectification Revisited”. Biestas tankar finns även på Youtube per mars 2015 och om livslångt lärande (vilket undertecknad nämnde 2015).

Lämna en kommentar