Didaktik – vad, hur och varför

Läser på Skolverkets hemsida om didaktik:

Didaktik – vad, hur och varför

Vilka faktorer påverkar undervisningen och barns och ungdomars lärande? Didaktik handlar om analysen och förståelsen av dessa faktorer. Ordet didaktik har ett grekiskt ursprung och betyder ”undervisa”, ”lära”, ”att tillägna sig” osv. Det är ett relativt ungt forskningsfält i Sverige och behandlar undervisningens och inlärningens teori och praktiska överväganden.

Teorierna är redskap för reflektion över och kritisk granskning av undervisning/lärande och hjälper läraren att strukturera och tolka undervisning och skolverksamhet. Teorierna har alltså en handledande funktion.  Praktik beskrivs oftast som ”handlandet” dvs. ”görandet”. Teoretisk kunskap kan inte avskiljas från handlingskompetenser och tvärtom.

Även om förskole- och skolrelaterad forskning kommer att stå i fokus är det viktigt att påpeka att didaktik inte handlar bara om skolans undervisning och inlärning utan också om lärandeprocesser och mål som gäller i exempelvis högskoleväsendet, bildningsförbund, bilskolor eller studiecirklar.

Bild

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s