Upplägg av nätkurser

Ser att två nätkurser som går via lärplattformen Luvit har helt olika upplägg. I den ena, Skandinavisk faunahistoria (mer info), ligger all information ute innan kursen börjat:

Skandinavisk faunahistoria

Skandinavisk faunahistoria

I den andra, Bibliotek i nätverkssamhället (mer info), ligger ingen information ute om innehållet innan den dag lektionen hålls (det finns inget innehåll i mapparna ”föreläsning” eller ”laborationer”, även om materialet är färdigt innan):

Bibliotek i nätverkssamhället

Bibliotek i nätverkssamhället

Jag kan se det ”pedagogiska” i det senare upplägget (studenten ska ”tvingas” att följa schemat, man kan dock, som vanligt, läsa kurslitteratur i sin egen takt). Först tyckte jag detta grepp var lite ”överpedagogiskt”? Nu, efter att ha blivit ”nyfiken” på nya inlägg och ”peppad” att svara på ”nya” frågor är jag mer osäker. Jag vill så gärna tro att det första upplägget (när allt (färdigt) material presenterat på en gång) är ”bäst” (eleven får överblick och studenten kan själv ta ansvar för att göra uppgifter i egen takt). Men är det så att vi människor inte klarar av denna frihet?

Tycker som sagt dessa båda kursupplägg visar tydligt att pedagogen kan lägga upp nätkurser på helt olika sätt.

Annonser

One thought on “Upplägg av nätkurser

  1. Ping: Blended möte | Tankar i tiden från Lund

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s