Klassblogg och reflektionsblogg

Kan här passa på att erkänna att det kan vara svårt att ha en renodlad ”klassblogg” med undervisningsmaterial som riktas mot skolor, och en ”reflektionsblogg” med tankar kring själva lärandet, lärarrollen etc. Dessa båda till synes tydliga och olika inriktningar kan i praktiken, i alla fall för mig, blandas ihop. Som ni kanske ser i bloggarna har jag ibland haft svårt att avgöra om ett inlägg ska vara i klassbloggen eller i reflektionsbloggen. Detta kan i och för sig bero på att jag inte har haft egna klasser en längre tid, utan jobbat som vikarie och informatör på Svalorna. Samtidigt tror jag många lärare sliter med frågan hur öppna de kan vara i sina bloggar. Själv gillar jag när läraren är lite personlig även på klassbloggen. Samtidigt är det bra att visa upp konkret undervisning på reflektionsbloggen. I vissa fall kanske räcker det kanske med en blogg!? Jag har dock krånglat till det så att jag har en tredje blogg som generellt diskuterar syn på lärande.

När det gäller hur man som lärare kan koppla upp sig mot ”biblioteksperspektivet” så följer jag Peter Alsbjer tankar en del. Alsbjers blogg bär namnet: ”Den inre fienden”. Bloggen bär intressant nog underrubriken: ”En flummig och oförarglig och kollaborativ blogg om modern biblioteksverksamhet”, dvs utgår från ”relational & partial och ”multiplicity” perspektiven när det gäller trovärdighet.  Alsbjer skrev bl a om NMC:s spännande rapport om hur skolan digitaliseras på twitter och sin blogg  i februari 2014 under rubriken: ”Horizon Report 2014” (egen sammanfattning av NMC:s  rapporter, läs gärna även Stefan Pålssons utmärkta sammanfattning av NMC:s rapport på hans blogg (en blogg som kännetecknas av ”control” och ”comparing sources” perspektiven på trovärdighet).

Kommentera

