Digital Native Learners

Tobias Ruhtenberg tog den 25 mars upp två skilda sätt att se lärande: Digital Native Learners och Digital Immigrante Learners. (Prensky, 2001) ”Digital Natives, Digital Immigrants”. On the Horizon, MCB University Press). Begrepp som kritiserats av Bayne & Ross (2007). ”The ‘digital native’ and ‘digital immigrant’: a dangerous opposition”.

Digital Native Learners, den grupp som växt upp med web 2.0 så vill de ha: snabba multimodala källor, parallell bearbetning (multitasking), fördrar tillgång till bild, ljud och video, fördrar att nätverka med många andra (samtidigt?!), föredrar att lära sig just in time.

”Digital Immigrante Learners” däremot vill begränsa källorna, arbeta med enskild och linjär bearbetning, främst med text.

En artikel som tar upp ovanstående begrepp:

The paper outlines differences in competence structures of Net Natives (who came of age in the 21st century) and the Net Generation of the 1980s and 1990s who evolve in response to changes between Web 1 and Web 2 technologies.

Tror dock det finns äldre internetanvändare som både kan känna sig som och verka som Digital Native Learners.

Tack till Malin som gav inspriation till detta inlägg genom ”De social mediernas vånda”.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s