Väljer vi bort, inte till?

Efter att på förmiddagen (delvis) varit med i en debatt kring ”fria skolvalet”, rätten att välja, likvärdiga skolor, så skrevs först ett blogginlägg kring möjlighet att välja kommun som satsar på digital utveckling. Därefter lästes Catarina Thestrups blogginlägg om En sammanhållen skola en förutsättning för demokratin. En artikel som ledde till nedanstående reflektioner kring att vi ofta väljer bort skolor, men kan vi även välja till en skola?

I teorin kan det vara bra att välja en skola med tydlig pedagogisk inriktning, men blir det inte ofta så att man (föräldrar?, och elev?) väljer skola med ”minst stök”? Vill också se exempel på skolor med olika pedagogiska inriktningar. Men erbjuds vi verkligen olika pedagogiska inriktningar?

Tror man, som Tallvid, att nätet och kraftfulla IKT-verktyg förändrar utbildningen i grunden, hur ska eleven då välja (kommun)?, när endast ett fåtal satsar.

Och tror man som undertecknad, läroplan och Skolverk, att det krävs gedigen kunskap kring hållbar utveckling, att det finns skolor med ”gröna bibliotek” etc, vilken skola ska man då välja?

Är det inte bra om alla skolor följer skollag, läroplan, UNESCO:s MIK-modell, levererar god kunskap kring hållbar utveckling, och inte är ”stökiga”?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s