MIK – om källkritik och lärarens framtida roll

För att förstå informationsflödet kan det vara bra att ha en genomarbetad syn på Medie och informationskunnighet (MIK; mer om MIK-modellen). Ett sätt kan vara att gå in på Statens medieråds utbildningsplattformar: ”MIK för mig”, mik.statensmedierad.se/utbildning/elever, mik.statensmedierad.se/utbildning/larare, samt www.uppdragmik.se. Ett annat sätt kan vara att lyssna på Statens medieråds mediepoddar, t ex avsnitt 2: MIK – om källkritik och lärarens framtida roll:

Statens medieråd poddar om bl a MIK-modellen

Statens medieråd poddar om bl a MIK-modellen

I det andra avsnittet av Statens mediepodd pratar de om den nya tidens krav på källgranskning och delningsansvar, både i skolan och utanför den. De som medverkar är programledare Johnny Lindqvist (hemsida). Gäster i studion är Martina Wagner, verksamhetsansvarig för medie- och informationskunnighet på Statens medieråd (mer om Wagners tankar) och Jack Werner, journalist och grundare av Viralgranskaren (på Instagram). Werner nämner Craig Silverman som startat Regret the Error (på twitter). Med på telefon finns också skolbibliotekarie Liselott Drejstam Hjulsbroskolan i Linköping som börjar med källkritik redan med förskoleklasser. Programledaren lämnar tyvärr sällan över ordet, så lyssnaren vet inte vem som säger vad. Tonen är till stor del negativ till nätets aktörer och ungas förmåga att förhålla sig till nätet så att det gynnar lärande och delaktighet i skolan (skulle varit intressant om deltagarna hade kommenterat Jonatans Glads artikel: ”Wikipedias verklighet och betydelse i skolan”).

Tycker podden tar upp för upp för lite av vad som ingår i MIK-modellen. Kanske framförallt kunskapsfält C, ”Produktion och användning av medier och information för livslångt lärande”:

MIK-modellen (Carlsson 2013 (red), s 29)

MIK-modellen (Carlsson 2013 (red), s 29)

Mer om ”MIK i klassrummet” (skrift från Statens medieråd). Här skriver SvD om ”Ny podd ska ge bättre källkritik”. #mediepodd och #kollakällan på Twitter. Medierådet på facebook.

Statens medieråd har gjort en tredje mediepodd avsnitt 3: ”Plattformarnas tid”:

Statens medieråd pod nr 3 om plattformarnas tid

Statens medieråd pod nr 3 om plattformarnas tid

I det tredje avsnittet av Statens mediepodd pratar de om den digitala utvecklingen och dess möjligheter och utmaningar. Gäster i studion är Ewa Thorslund, direktör för Statens medieråd, Kristina Alexandersson chef för internet i skolanstiftelsen .se, och Jonas Andersson Schwarz, forskare och doktor i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning på internet. Värt att notera att Ewa Thorslund inte är är så aktiv på Twitter, och Jonas Andersson Schwarz inte har ett twitterkonto. Trovärdightsproblem?

Blir inte riktigt klok på ovanstående vem som ovanstående poddar vänder sig till. Är det skolledare, lärare och/eller elever? Programledaren, Johnny Lindqvist, lämnar sällan över ordet, så lyssnaren vet inte vem som säger vad. Tycker tonen är allmänt negativ till nätets aktörer och ungas förmåga att förhålla sig källkritiskt. Kan det bero på att de inte tar upp möjligheten för elever och lärare att på ett konstruktivt sätt redigera (t ex på Wikipedia), kommentera och skapa på nätet (t ex på olika typer av bloggar). Vill dock, slutligen, återigen slå ett slag för: ”MIK för mig”, mik.statensmedierad.se/utbildning/elevermik.statensmedierad.se/utbildning/larare, samt www.uppdragmik.se.

Till slut, nedan den film som Martina Wagner, verksamhetsansvarig för medie- och informationskunnighet på Statens medieråd, pratar om i podd två:

Referenser
Carlsson, Ulla (red.) (2013) Medie- och informationskunnighet i nätverkssamhället: skolan och demokratin. Göteborg: Nordicom.

Wilson, Carolyn et al (2011) Medie- och informationskunnighet i nätverkssamhället och lärarutbildningen. Del 1: Ramverk och riktlinjer. Del 2. Kärnmoduler och kompletterande material.

Advertisements

2 thoughts on “MIK – om källkritik och lärarens framtida roll

  1. Ping: Hållbara utveckling av medie- och informationskunnighet? | Syn på lärande

  2. Ping: Kan Pisakatastrofen bli skolans räddning? | Syn på lärande

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s