Via Patrik’s blogg (som ingår i en Open Netorked Learning (ONL) course) hittade jag till David White @daveowhite, University of Oxford, när han förklarar ”Digital Visitors and Residents”-modellen. En modell som ”provides a framework to understand individuals’ engagement with the Web based on motivation and context”:
”Visitors and Residents”-modellen (White & Le Cornu, 2011) känns för mig naturlig och poängrik! David White fortsätter i en 10 min lång video beskriva hur vi ”normalt” söker kunskap och hur det är legitimt att söka och ”skriva ner” kunskap inom akademin:
David Whites inlägg är intressanta för att de berör synen på kunskap, synen på lärande och digital litteracitet.
Davids ansats att beskriva hur det är möjligt att se på utbildning kan liknas med begreppet ”Design för lärande” (#designforlarande).
Hur det är möjligt att arbeta praktiskt med digital litteracitet för att bli en ”Resident” har till exempel utforskats inom begreppet ”digiskol” och P2PU-nätkursen ”Digitala Skollyftet” (min ”badge”). Andra nätkurser som jag har gått för att öva på min digitala litteraticitet är ”Digitala Medier och Lärande” (2014, 15 hp, kursen är nu nedlagd), ”Bibliotek, IKT och nya medier”, samt nätkursen ”Bibliotek i nätverkssamhället” (15 hp). En för mig ny nätbaserad kurs (som jag refererade till i början) är: Open Netorked Learning (ONL).